איך להרגיש את ה׳ נוכח בתפילה?

 

"שבת אחים גם יחד"? על מתח ואחדות בין קרובים המטפלים בהורה חולה

 



סיפור: "שבת אחים גם יחד"?

על מתח ואחדות בין קרובים המטפלים בהורה חולה

הרב יוני דון-יחייא – רב משיב באגף קדושת החיים של מכון פוע"ה


פנתה אליי דרך המוקד של "קדושת החיים" אשה שאביה במצב קשה. לאחר שסיפרה לי את פרטי הבעיה היא שיתפה אותי שבין אחיה, ילדי החולה, יש גישות שונות איך לטפל באב.

חלקם רוצים למנוע מאביהם סבל ולכן אינם מוכנים לכל טיפול חודרני. כשהרופאים המליצו על טיפול מסוים, הם הסתייגו. הם שמעו מאביהם בעבר שאינו רוצה שיאריכו בכוח את חייו ואינו רוצה לסבול. מעין צוואה לא כתובה שעומדת לנגד עיניהם.

לעומתם, הבת שפנתה אליי רואה בכל רגע נוסף שאביה חי ערך גדול, ואינה רוצה לחוש אשמה שגרמה לקיצור חייו חס ושלום. מבחינתה צריך לעשות הכל למען אביה.

תוך כדי הקשבה ערה לדבריה, התחדד לי מה שחבריי ואני פגשנו הרבה: מצב רפואי קשה יוצר אצל קרובי המשפחה מצב רגשי מורכב. שאלות הרות-גורל מרחפות באוויר והאחריות המוטלת על כתפיהם עצומה.

פעמים רבות יש חילוקי דעות מהי הדרך הנכונה לטפל, ובאופן טבעי נוצרים מתחים: האם לתת תרופה מסוימת או להימנע. האם לבצע טיפול מורכב שיש בו סיכון, אבל גם סיכוי להיטיב. האם לסמוך על עצת הרופאים. האם לאשפז את החולה בבית חולים או להשאירו בבית.

המענה של התורה לשאלות מורכבות אלה מתייחס קודם כל לחולה עצמו. אמנם בכוחה של הקשבה לרצון ה' להביא גם שלום בין קרובי המשפחה. כדברי רב הונא (כתובות ק"ג) "לשון חכמים – מרפא, לשון חכמים – ברכה". עלינו להביא ברכה ושלום בין בני הבית. החולה עצמו מושפע מהאווירה שסביבו. אם קרוביו מלוכדים בטיפול בו, ללא מחלוקות קשות, הוא מקבל שדר רגוע ושלו שעשוי לסייע למצבו. "הנה מה טוב ומה נעים" – להורה, כאשר "שבת אחים גם יחד".

נחזור לסיפור. לאחר בירור יסודי על מצבו הרפואי של החולה בשיחה עם הרופא המטפל בו, ביקשתי לקיים שיחת ועידה עם כל האחים. הבת אירגנה בזריזות את כולם והשיחה היתה טובה ומעודדת. הסברתי שאין סתירה בין רצונותיהם, כי הטיפול הרפואי במקרה הזה אמור גם להפחית מסבלו. פירטתי מאילו טיפולים ניתן להימנע אם יהיה צורך בהם במקרה של התדרדרות, כי אין בכוחם לרפא ובנוסף הם עשויים לגרום לסבל.

לשמחתי, דבריי זכו לאוזניים קשובות ולב מבין, והאחים יצאו מהשיחה מרוצים, ובעיקר מאוחדים יותר.

בשורות טובות, בריאות ושמחה!

צריך לדעת איך להיפרד... / כוחה של תפילה


צריך לדעת איך להיפרד... וכוחה של תפילה

הרב יוני דון-יחייא – רב משיב באגף קדושת החיים של מכון פוע"ה


"אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה" (ויקרא ו, ו). הנשמה משולה לאש-תמיד שמחייה את האדם ועלינו לסייע לחולה שלא יכבה נרו. עם זאת, חלק בלתי נפרד מחיינו הוא הלידה וגם הפטירה. פעמים רבות כשאדם מתקרב לרגע פטירתו מן העולם, קרוביו נמצאים במצב רגשי טעון מאוד ואינם יודעים את נפשם, חשים חסרי אונים ומבולבלים. 

במוקד 'קדושת החיים' אנו תומכים משמעותית בכל משפחה לפי המצב האישי המיוחד שבו הם נתונים. אגע בכמה שאלות שנשאלתי.

האם מעבר לתהילים יש תפילות מיוחדות שאומרים ליד החולה?

כן, יש תפילות שונות שנהגו לאומרם ליד חולה קשה. בתפילות אלה יש קבלת עול מלכות שמיים –'שמע ישראל', 'ה' הוא האלוקים'. שבח והודיה, למשל 'נשמת כל חי' ו'אדון עולם'. ובקשת שמירה, כמו פרשת הקטורת, 'יושב בסתר' ועוד. כל אחד ואחת יכולים לומר תפילות אלה. ומרגע שנראה שמצבו של החולה הולך ומתדרדר ניתן לאומרם.

לקראת הסוף ישנה חשיבות מרובה גם לחזרה בתשובה של החולה, כמו שאומרים ביום כיפור. ניתן לקבל ממני או מהמוקד שלנו את נוסח התפילות. וכן הדרכות נוספות לגוסס.

משפחות רבות שליויתי לימדו אותי כמה גדול כוחה של התפילה כאן, בעולמנו, ולא רק בפעולתה של התפילה במרומים. הם סיפרו כמה התפילות היו להם משמעותיות ברגעים שלא היה להם שום דבר אחר לעשות. איך הם הרגישו שהתפילות היו הדרך שלהם לעזור לקרוב שלהם. וגם הם בעצמם קיבלו כוח מהאמונה שהקב"ה מנהל בחוכמתו את המצב.

איזה דבר טוב אוכל לעשות במצבי המורכב?

לשאלה כזו של חולה יכולות להיות כמה תשובות שמתאימות לו. עצה טובה היא למחול ולבקש מחילה, ובכך להתנקות מטינה וחשבונאות. כמו ביום כיפור, הצעתי לחולה שיאמר שהוא מוחל לכל מי שפגע בו בכל דרך שהיא. ושיבקש מחילה ממי שפגע בו (חכמת אדם קנא, יא).

האם תמיד יש להתפלל על חולה שיבריא?

לעיתים מחפשים את המילים המתאימות לתפילה, בפרט בשלבים האחרונים ממש לחיים וכשיש סבל. לקרובים לא נראה שייך להתפלל ל'רפואה שלמה'.

נראה שבמצב מורכב כזה נכון להתפלל שהקב"ה יעזור שיהיה לו טוב (שו"ת תשובות והנהגות ב, תשלח). והקב"ה יחליט מהו הטוב בשבילו בעת הזאת.

בשורות טובות, בריאות ושמחה!

לקבלת נוסח התפילות ולכל שאלה - yonidon11@gmail.com