כל כמה זמן בודקים תפילין ומזוזות? הרחבה לספר "לימים טובים"

כל כמה זמן בודקים תפילין ומזוזות?


הרחבה לדברים שנכתבו בספרי "לימים טובים"


לרכישת הספר לחצו כאן


בספרי "לימים טובים" כתבתי בעמ' 21-22:

לגבי תפילין ומזוזות כתוב בקיצור שולחן ערוך[1]: "אנשי מעשה נוהגין לבדוק בחודש הזה תפילין ומזוזות". בתלמוד הירושלמי[2] ניתן למצוא אסמכתא למנהג זה אולם אין חובה לבודקם כפי שנסביר בהמשך.

כל כמה זמן יש לבדוק את המזוזות?

מן הדין, מזוזה צריכה להיבדק בערך אחת לשלוש שנים וחצי[3]. אם הקלף של המזוזה נמצא בכלי סגור ואינו נוגע ישירות בקיר, יש מקילים שאין צריך לבודקה משום שהיא נשמרת בתנאים טובים[4].

מזוזה החשופה ישירות לשמש ראוי לבודקה פעם בשלוש שנים וחצי. במקרה כזה כדאי לשים בית מזוזה שאינו שקוף כדי לשמור על הקלף. הרוצה להדר יכול לבודקם בכל שנה בחודש אלול.

כל כמה זמן יש לבדוק את התפילין?

דין התפילין שונה ממזוזה. כיוון שהקלף סגור ומחופה היטב, אין חובה לבודקן כלל כול זמן שהן שמורות בתנאים טובים ומשתמשים בהן תדיר[5].

[1]  קכח, ג.

[2]  עירובין י, א.

[3]  ראו שולחן ערוך יורה דעה רצא, א.

[4]  הרב שלמה זלמן אוירבך, הליכות שלמה תפילה ד, לו.

[5]  שולחן ערוך אורח חיים לט, י.

 

הרחבה:

מעניין לציין, שמסתבר שלא סתם בחרו להדר במזוזה ותפילין באלול, מכל שאר המצוות, משום שבירושלמי (עירובין י, א) ומכילתא (סוף פר' בא) יש דעה שצריכות בדיקה אחת לי"ב חודש. ואף שלא נפסק להלכה כדעה זו, מי שרוצה להדר ולבדוק באלול – תבוא עליו הברכה.

האם כדאי לעשות כך גם בימינו? נראה את יסוד הדין ואת דברי הפוסקים האחרונים.

 

כתוב בשולחן ערוך (יו"ד רצא, א) לבדוק מזוזה פעמיים בשבע שנים. ויש שהסבירו שהכוונה היא פעם אחת בכל שלוש וחצי שנים.

ולגבי תפילין (כתבו הפוסקים – משום שאין האויר שולט בהן) כתב השולחן ערוך (או"ח לט, י) שאינן צריכות בדיקה כלל. אלא אם אינו משתמש בהן, שאז צריכות גם כן פעמיים בשבע שנים.

אבל בגלל שהמציאות הוכיחה שלפעמים בגלל הזיעה (והחום) הן מתקלקלות, כתבו המגן אברהם ועוד שראוי לבודקן (מ"ב ס"ק כו בשם המג"א). אך הם לא ביארו כל כמה זמן לבודקן, ודן בכך בשו"ת ציץ אליעזר (יח, ח סק"א) והביא שהחיי אדם (יד, כ) הניח שזה פעמיים בשבע שנים. וכן ראיתי בשו"ת יחוה דעת (חלק א סימן מט): "... שהכנסת הגדולה והמגן אברהם כתבו, שבהיות וכבר נבדקו כמה זוגות תפילין ונמצאו פסולות מחמת הזיעה שמקלקלת את האותיות לכן מן הראוי להחמיר לבדקן לפחות פעמיים בכל שבע שנים".

אמנם בשם הרב שלמה זלמן אוירבך (הליכות שלמה ח"א – תפילה - ד, לו) כתוב שבתפילין שבזמננו שעשויות בהידור (כנראה הכוונה לעור בהמה גסה שהוא חזק, בשונה מעור בהמה דקה שהיה מצוי בעבר), אין לחוש לזה ואדרבה על פי רוב פתיחת התפילין וסגירתן גורמת לבעיות. ואף לגבי מזוזה אם היתה אטומה בכלי זכוכית, ואינה נוגעת בכותל עצמו, אין מקפידין לבדוק פעמיים בשבע שנים. הנה דברי הרב אוירבך:

אומנם כאשר התפילין היו ב'תנאי שטח' קשים, כדאי לבודקן אחר כך. כגון שבמהלך השירות הצבאי הן עברו ימים רבים בחום גבוה מאוד, שיכול לפגוע באותיות. או כאשר ניכר שהתפילין מתקלפות, שכתב המשנה ברורה (לט, כו) שיש לבודקן.

 

חשוב לציין שכאשר קונים תפילין – לא קונים אותן כמו שקונים ירקות בשוק, אלא דווקא במקום ששמעת עליו שהוא אמין. חשוב שהתפילין שמלוות אותנו למשך כל חיינו יהיו כשרות.

כמו כן כאשר לוקחים תפילין לבדיקה – חשוב לא למוסרן לכל מי שמגיע לבית הכנסת ופותח דוכן עם שלט, אלא דווקא אצל אדם אמין. וידועים לנו כמה וכמה מקרים לא נעימים על הדברים האלה, שה'בודק' לקח את הקלף הכשר לעצמו והכניס במקומו קלף מזויף ופסול.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה